Hoofdstuk 31
Start Auteur DaniŽl inleiding Bibliografie Laatste nieuws Openbaring v Johannes Gesprekspunten Links

 Sporen van de wederkomst van Jezus Christus   

Omhoog
Hoofdstuk 23
Hoofdstuk 24
Hoofdstuk 25
Hoofdstuk 26
Hoofdstuk 27
Hoofdstuk 28
Hoofdstuk 29
Hoofdstuk 30
Hoofdstuk 31
Hoofdstuk 32
Hoofdstuk 33
Hoofdstuk 34
Hoofdstuk 35
Hoofdstuk 36
Hoofdstuk 37
Hoofdstuk 38
Hoofdstuk 39
Hoofdstuk 40

 

De laatste plagen zijn als bazuinen

Openbaring 15.

 

Tekst:  ďEn zij zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het LamĒ. Openbaring 15:3.

 

Daar de overwinnaars van het beest en het beeld zich ophouden bij iets dat gelijkt op de Rode Zee, menen vele verklaarders dat het gezongen lied hetzelfde is dat Mozes bij de Schelfzee heeft gezongen. Dezen gaan echter voorbij aan twee zaken die een ander lied aanduiden. Want er is sprake van "het" lied van Mozes en "de knecht van God." Het lidwoord "het" en de woorden "de knecht van God", geeft aan dat Mozes "het lied in opdracht van God maakte."
Mozes kreeg op de dag van zijn overlijden opdracht van God een lied over de toekomst van IsraŽl te maken en het de kinderen van zijn volk in te prenten (Deuteronomium 31:19). Derhalve zingen de overwinnaars het lied van Mozes uit Deuteronomium 32 waarin de Here te kennen geeft, dat IsraŽl Hem in de toekomst zal verlaten en het Verbond verbreken.

Ook zegt het lied van Mozes dat IsraŽl dan door vele rampen zal worden getroffen. Maar wanneer IsraŽl door rampen wordt achtervolgd, zullen zij over de Here spreken alsof  Hij hen aan hun lot heeft overgelaten. Sterker nog, IsraŽl zal doen alsof de Here hen heeft verlaten.
Doch een ander lied maakt hun plaats bij de Rode Zee belangrijk voor alle volken. Want ondanks IsraŽls ongeloof zegt de Here driemaal dat Hij hen brengt in het land dat Hij hun vaderen onder ede beloofd heeft. En de geschiedenis leert dat de Here woord houdt.
Doch behalve het lied van Mozes zingen de overwinnaars het lied van het Lam. Eerstens duidt het lied van het Lam op de "tweede keer" dat de Here IsraŽl in het beloofde land bracht. Want het Lam Gods is in Bethlehem geboren, toen IsraŽl na de ballingschap voor de tweede keer de macht had in Jeruzalem. Zodoende wijst de plaats van de overwinnaars bij de Rode Zee op Gods herhaalde bevrijding van IsraŽl en hun terugkeer in het beloofde land van de Joden.

Daar het Lam Gods echter het licht der wereld is, maakt het vastmaken van het lied van het Lam aan het lied van Mozes dat het laatste lied betekenis heeft voor alle volken wereldwijd. Dat geldt in het bijzonder voor de laatste woorden van God in het lied van Mozes. Want Gods Woord: "Ik verbrijzel en doe herleven. Ik verbrijzel en Ik genees," heeft Jezus door zijn kruisdood en opstanding in praktijk gebracht door het op zichzelf toe te passen.
Door het lied van het Lam stellen de overwinnaars de dodelijke schuld van ieder mens centraal en de uitweg. Want volgens de profeet Jesaja is het Lam Gods Jezus Christus om onze overtredingen doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld (Jesaja 53:5).
Dit leren ook de engelen, die gereedstaan om de aarde met plagen van Gods toorn te slaan.

Ondanks dat de plagen Gods gramschap openbaar maken, prijzen de overwinnaars met beide liederen in aanwezigheid van de engelen met de plagen Gods werken als groot en wonderbaar. En ofschoon uit de laatste plagen blijkt dat Gods toorn jegens de mensheid gehandhaafd blijft, zingen de overwinnaars door Jezus het Lam over Gods rechtvaardige en waarachtige wegen.
Het zingen van beide liederen betekent, dat IsraŽl tijdens de laatste plagen terug is in zijn land. Want in het lied van Mozes spreekt de Here in het slot over verzoening van zijn land. In relatie met het lied van het Lam betekent dit dat Jezus door zijn dood het land heeft verzoend. Het zingen door de overwinnaars van het lied van Mozes bij de Rode Zee dat eindigt met verzoening voor zijn land, geeft aan dat de Here de Joden ook voor de "derde maal" in het beloofde land brengt en hun macht over Jeruzalem herstelt als teken van Gods trouw.

De plagen zijn groot omdat ze alle volken treffen, maar ook omdat alle volken zullen komen en Jezus aanbidden, met dien verstande dat met de volken alle gelovigen zijn bedoeld. Het zingen van dit lied door de overwinnaars met de engelen op de achtergrond betekent dat de plagen tweeŽrlei uitwerking hebben. Zoals de Here bij de uittocht door de Rode Zee de IsraŽlieten redde en de Egyptenaren doodde, zo doet Hij ook door de laatste plagen. Wanneer de Here zijn zwaard wet en zijn hand grijpt naar de laatste plagen, dan bevrijdt Hij zijn knechten en oefent wraak aan zijn tegenstanders ( Deuteronomium 32: 39). Wat de Here bij IsraŽl door rampen wilde bereiken, doet Hij met de laatste plagen wereldwijd.
Doch het misverstaan van Gods hand in rampen is niet alleen het probleem van IsraŽl, maar ook van de Kerk in de eindtijd. Zoals volgens het lied van Mozes IsraŽl de rampen van de Here zullen misverstaan, precies eender verstaan de volken wereldwijd de laatste plagen veelal niet als voorbode van de dag van het laatste oordeel.

Bij de opening van het academische schooljaar van de theologische faculteit te Groningen zei een hoogleraar het volgende van de kerken: Ik heb nog geen predikant gehoord of gelezen die het dit jaar verschenen coronavirus wist te duiden.
Daarentegen tonen de overwinnaars door het zingen van beide liederen, terwijl de engelen gereedstaan, hoe Gods toorn over hun zonden hen tot aanbidding van Jezus heeft gebracht. Juist de bekendmaking van de handhaving van Gods toorn doet de uitweg in Jezus schitteren:

"En ik zag een ander teken in de hemel, groot en wonderbaar: zeven engelen die de zeven laatste plagen hadden, want daarmee is de toorn van God voltooid. En ik zag iets als een zee van glas met vuur vermengd, en de overwinnaars van het beest en van zijn beeld en van het getal van zijn naam staande aan de glazen zee, met de citers Gods. En zij zingen het lied van Mozes, de knecht Gods en het lied van het Lam, zeggende: Groot en wonderbaar zijn uw werken, Here God, Almachtige; rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Gij, Koning der volkeren! Wie zou niet vrezen, Here, en uw naam niet verheerlijken? Immers Gij alleen zijt heilig. Want alle volken zullen komen en zullen voor u neervallen in aanbidding, omdat uw rechtseisen(RHK) openbaar zijn geworden."

Maar om de laatste plagen evenals de overwinnaars als Gods werken te verstaan, moet men de dood van Jezus als het geslachte Lam samen met het lied van Mozes zingen en toepassen. Bij het zingen van beide liederen belijden de overwinnaars de tweevoudige werken van God.
De eerstgeborenen van IsraŽl bleven bij de tiende plaag in leven, dankzij het bloed van het Lam op hun deuren. En dat geldt ook hem die gelooft in Jezus als Verlosser en Hem navolgt.
Door zijn kruisdood en opstanding heeft Jezus als de Messias Gods Woord: 'Ik dood en doe herleven; ik verbrijzel en Ik genees" op zichzelf toegepast. Zo onthult het lied van Mozes in eenheid met dat van het Lam de waarheid van het doden door God en het doen herleven. Jezus is door zijn kruisgang de ene weg tot vergeving van de schuld en het eeuwige leven.
Wie in de kruisdood van Jezus zijn schuld inziet en belijdt en Hem om vergeving vraagt en navolgt, wordt gered. Want Hij heeft de dood overwonnen en is opgestaan om een ieder die Hem als Redder gelooft en navolgt vergeving van zonden en het eeuwige leven te schenken.

Maar als de kerken niet meer belijden dat Jezus in het vlees is gekomen om als eerste de mens te overtuigen van zijn dood door schuld, dan heerst de antichrist in de Kerk (2Johannes vers 7).
Juist door het aannemen van de menselijke natuur in het vlees toont Jezus niet alleen Gods liefde, maar ook dat God zijn toorn over de zonde en schuld van de mens handhaaft.
Wanneer de antichrist de kerken beheerst, doorbreekt Jezus het door plagen. Plagen van Gods toorn die ťťn van de vier dieren in gouden schalen aan de engelen geven. En omdat de vier dieren de schepping vertegenwoordigen, treffen de laatste plagen alle volken wereldwijd!
Door de plagen toont de Here dat Hij zijn toorn jegens de zonden van alle mensen handhaaft.

Doch de plaats van de overwinnaars bij de Rode zee, terwijl engelen klaarstaan, betekent dat de laatste plagen komen als IsraŽl is bevrijd en het koningschap over Jeruzalem is hersteld. Door verzoening van zijn land roept de Here de volken op zich te verheugen over de terugkeer van IsraŽl en het herstel van hun koningschap over Jeruzalem. Zij moeten zich verheugen nu hieruit blijkt dat de Here niet laat varen wat zijn hand begon met zijn verbondsvolk IsraŽl.

Hoewel verzoenen van zijn land geen verzoening van zijn volk is, toch wijst de plaats van de overwinnaars dat de laatste plagen komen als de Joden de macht over Jeruzalem hebben. Verzoening van zijn land waarbij de Joden de macht over Jeruzalem krijgen, gebeurde in 1980, toen de Knesset in een wet Jeruzalem tot de eeuwige Godsstad van IsraŽl verklaarde.
Het herstel van het koningschap van de Joden over Jeruzalem komt overeen met het antwoord van Jezus, dat het genoemde herstel in de aardse tijd zal plaatsvinden (Handelingen 1:7). Juist de plaats van de zingende overwinnaars geeft te kennen dat de Here ondanks de ontrouw van IsraŽl zijn beloften waarmaakt, die Hij onder ede aan hun vaderen heeft belooft. De eenheid van beide liederen toont dat de Here trouw vasthoudt aan zijn Verbond met IsraŽl.

Wonderbaar is de Here omdat Hij het herstel van het koningschap voor IsraŽl als "tijdwijzer" gebruikt, waardoor de laatste plagen bazuinen zijn van de wederkomst. Wie zou niet vrezen.
Nu de engelen uit de tempel komen met kleding als priesters, zijn hun plagen als bazuinen voor IsraŽl en de Kerk. De tempeldienst maakt niet alleen zichtbaar dat er zonder bloed geen toegang is tot God, maar ook dat er alleen behoud is door het bloed van het Lam Gods, Jezus.
In plaats van een derde tempel, zoals de Joden verwachten, worden IsraŽl en de Kerk door de plagen gewaarschuwd dat God zijn toorn handhaaft tegen iedereen die Gods Zoon verwerpt.

De overwinnaars roepen door beide liederen en hun plaats IsraŽl en de Kerk op, om in het kruis van Jezus de tweevoudige werken te zien, de dood en het leven, de hel en de hemel. Door de laatste plagen toont Jezus de handhaving van Gods toorn jegens elke ongelovige. Die plagen zijn nodig, omdat de Kerk door de antichrist de heilsweg verengt tot liefde voor Gods beloften. Want het lied van Mozes leert meer. De overwinnaars tonen met de komende plagen van Gods toorn Jezus als Redder en Rechter. Want Jezus is de Auteur van de plagen.
Nu de macht van de Joden over Jeruzalem is hersteld, dienen de laatste plagen als bazuinen.  Bazuinen om in de dood van Jezus allereerst de eigen schuld te zien en Jezus te aanbidden. Het herstel van IsraŽl door Jezus is niet bedoeld om te dagdromen over een Joods vrederijk.Want nu de laatste plagen Gods toorn tonen, zijn dezen een voorbode van het laatste oordeel:

ďEn daarna zag ik, en de tempel van de tent der getuigenis in de hemel ging open. En de zeven engelen, die de zeven plagen hadden, kwamen uit de tempel, bekleed met rein en blinkend linnen en de borst omgord met een gouden gordelĒ. En ťťn van de vier dieren gaf aan de zeven engelen zeven gouden schalen, vol van de toorn of gramschap van God, die leeft tot in alle eeuwigheidĒ.

De sluiting van de tempel na het vertrek van de engelen door de toorn van God, betekent dat de plagen wereldwijd achter elkaar komen als bazuinen voor IsraŽl en de Kerk. Want het sluiten van de tempel door Gods heerlijkheid en macht waardoor niemand in de tempel kan komen, houdt ook de engelen met de laatste plagen erbuiten. Derhalve heeft de sluiting van de tempel grote gevolgen voor de duur van de plagen. Dat betekent dat alle plagen van de eerste tot de laatste aanhouden totdat de bazuinen klinken en Jezus komt.  

Nu reeds duidelijke sporen van de laatste plagen zichtbaar zijn, lijkt het er op alsof de sluiting van de tempel in de hemel gepaard gaat met sluiting van de kerken op aarde. Want door de wereldwijde uitbraak van het coronavirus moeten kerken noodgedwongen worden gesloten.
Zodat alleen nog in de naam van Jezus Gods naam kan worden aangeroepen om behoud!

ďEn de tempel werd vervuld met rook vanwege de heerlijkheid Gods en vanwege zijn kracht; niemand kon de tempel binnengaan, voordat de zeven plagen van de zeven engelen voleindigd warenĒ.

Want naar de woorden van Jezus is de duur van de laatste plagen slechts ťťn generatie. Hierover zei Jezus: "Dit geslacht zal zeker niet voorbij gaan, voordat dit alles is geschied".
Juist omdat de tempel gesloten is, blijven de laatste plagen totdat de bazuinen klinken:

ďEn zij zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het LamĒ.

NAAR BOVEN

 

 

O, welk een dag zal dat zijn voor gelovigen en ongelovigen.
Bron: www.bibleexplained.com
Gods Zoon op de witte wolk direct voor de opname.

Het lied
van
Mozes
staat in
Deutero-
nomium 32.

De komst van de engelen uit de tempel is het bewijs dat de plagen voor IsraŽl en de Kerk zijn.
www.templebuilders.com
Tabernakel met de wet en het altaar.

De Here
is de
en
Auteur
van de
plagen

Daar een dier uit de hemel de schalen aanreikt, zijn de plagen afkomstig van Gods Zoon.
Bron: www.bibleexplained.com
De vier dieren..

Jeruzalem
in Joodse
handen,
teken
van Gods
trouw
 

De laatste plagen zullen  elke berouwvolle zondaar naar Jezus leiden; ook die met het HIV virus is besmet.
Bron: Rembrandt bijbel.
Jezus en die gekruisigd vervulde de Wet;
Hij zal de wereld oordelen

De
plagen
voor
IsraŽl
en de
Kerk.

Door zijn  kruisdood overwon Jezus de dood en de Satan en komt Hij om te oordelen de levenden en de doden.
Bron: www.bibleexplained.com
Gods heil en onheil is komende


 


 

START  Copyright © 1998 R.H. Keegstra; meer informatie:  ds.r.h.keegstra@planet.nl  Laatst gewijzigd: 10-04-2021