

 |
|
Aandachtspunten voor Bijbelstudie
Daniël
1a Daniël 7. Mensen als
dieren.
- Verstaat Daniël profetieën in letterlijke - of
geestelijke zin of beide? Waarom doet hij dat en is dat juist?
- Wie doet de vier dieren opkomen uit de zee? Wat
betekent zee in dit verband?
- Is de opkomst uit de zee de enige reden om de vier
koningen “dieren” te noemen?
- Waaruit bestaat de menswording van het eerste dier?
Wie of wat bewerkte dat?
- Voor welk volk had de menswording van Nebukadnesar
direct gevolgen? Welke?
- Heeft bekering/menswording van een koning vandaag
nog gevolgen voor het volk? Waarom niet? Waarom richt de vijandschap van
de vier dieren zich tegen Gods volk?
- Zijn er lijnen te trekken tussen het bijbelboek
“Ester” en het tweede dier, de half opgerichte beer? Welke dan?
- Waarom zou Daniël meer hebben willen weten over het
vierde dier?
- Waarin verschilt het opkomen van het vierde dier van
de andere dieren?
- Welke vijandige dingen hebben tien Romeinse keizers
Christenen aangedaan?
- Is het juist de Franse Revolutie toe te passen op de
(kleine) horen, die drie koningen ten val zou brengen? Wat heeft deze
toepassing christenen vandaag te zeggen?
- Wie heeft de tijden en wet in handen tijdens het
vierde dier? Motiveer uw antwoord?
- Kan men uit het vierde dier afleiden of Israël en de
Kerk verdrukt zullen worden?
- Was Daniël verheugd over het antwoord? Waaruit
blijkt dat en wat vindt u ervan?
- Is het nuttig voor een christen te weten dat hem
verdrukking wacht? Waarom?
- Wat bewaarde Daniël in zijn hart en waarom?
1b Daniël 8. De gruwel der
verwoesting.
- Wat is de zin van de vermelding van het tijdstip van
dit gezicht?
- Kan het woord over verwoesting van de tempel anders
dan letterlijk genomen worden, nu de tempel op dat moment letterlijk
verwoest was?
- In welk jaar is de tweede tempel verwoest?
- Wanneer is de moskee “de koepel van de rots” op het
tempelplein gebouwd en door wie?
- Is er ernstiger overtreding denkbaar nu op deze
moskee staat: “God heeft geen Zoon”?
- Op het bevel het gezicht over de avonden en morgens
te doen verstaan, ging Gabriël op de plaats staan waar Daniël zich bevond.
Wat betekent het innemen van die plaats in verband met het getal van de
avonden en morgens?
- Kan men zeggen dat het heiligdom in rechten staat is
hersteld nu Israël sinds 1980 de macht over het oude Jeruzalem heeft
verkregen en dit overeenkomt met het getal van de avonden en morgens?
- Wie heeft volgens het gezicht van de avonden en
morgens de macht over Jeruzalem de Joden, de Moslims, de Christenen of
Gods Zoon? Wat wil dit zeggen?
1c Daniël 9 Jeruzalem, teken der
tijden
1d Daniël 10 - 11:36. De
Satan ontmaskert.
1e Daniël 11:35vv. Herstel
koningschap van Jeruzalem.
De Openbaring van Johannes
1 Openb. 1:1 – 10 Uw Naam worde geheiligd
- Wie en wat stelt God centraal in dit boek? Hoe en
waartoe?
- Welke gevolgen heeft dit voor de bestemming van de
profetieën?
- Welke is het getuigenis van Jezus Christus?
- Welke invloed heeft het getuigenis van Christus op
het verstaan van de tekst?
- Wie is de auteur en welke gevolgen heeft dit voor
het adres?
- Kunt u aantonen dat de vroege kerk de tekst
letterlijk heeft verstaan?
- Is de omgang met dit boek vrijblijvend voor een
christen? Waarom niet?
- Wat zijn “wolken” hier in verband met de wederkomst?
- Wie van de volken zullen straks over Hem weeklagen?
Wanneer?
2 Openb. 1:9 – 2:2. De zeven engelen zijn engelen
- Wanneer en waardoor ging Johannes onderuit? Kunt u
dit begrijpen en verklaren?
- Wat is de betekenis van het tweesnijdende scherpe
zwaard?
- Had Johannes kunnen weten, dat Jezus behalve de Kerk
ook het wereld gebeuren leidt door zijn voorzienigheid?
- Wat bedoelt Jezus hier met het geheimenis?
- Welke gevolgen heeft Gods voorzienigheid en het
geheimenis voor het verstaan van de zeven brieven? Hoe maakt dit de
brieven tot profetische gezichten?
- Is het juist te stellen dat de zeven steden van Azië
ook profetische betekenis hebben?
- Wat betekent voor christenen dat Jezus anders omgaat
met de engelen dan zijn Kerk?
- Staat Jezus als Christus of als de Here temidden van
de Kerk, of is Hij altijd beide?
- Wat zegt het over de betekenis van Gods woord, nu
Jezus wandelt temidden van de zeven gemeenten en de Kerk niet beheerst?
- Bent u het er mee eens, dat de zeven engelen geen
voorgangers zijn?
3 Openb. 2:1 – 8. De zeven brieven zijn profetieën
- Beheerst Gods Zoon de zeven engelen, de steden of
beide?
- Waardoor maakte Jezus de zeven steden tot
vertegenwoordigers van de wereld? Is dit genoeg reden de zeven brieven als
profetieën te beschouwen?
- Welke tijd omvat hier de reeks van zeven steden en
op welke grond?
- Waarop duiden de bijzonderheden van elke stad en
waarvoor?
- Welke zijn de bijzonderheden van de stad Efeze?
- Welke gevaren voor de Kerk schuilden in deze
bijzonderheden van Efeze?
- Wat wordt bedoeld met de eerste liefde? En wat heeft
de wet daarmee te maken?
- Toont de dreiging van de wegneming van de kandelaar
dat bekering noodzakelijk is?
- Is de gevaarlijke toestand van deze gemeente vandaag
nog actueel? Geldt dat ook voor de kerk waartoe u behoort?
- Wat zou er van de Kerk geworden zijn, zonder
ingrijpen door Gods Zoon?
4 Openb. 2:8 – 12a. Door vervolging toetst Jezus het geloof
- Welke bijzonderheden zijn bekend van de stad Smyrna
uit de tijd van de vervolgingen van christenen door Romeinse keizers?
- Waaruit blijkt de hand van Christus bij de tien
bloedige vervolgingen door de Romeinse keizers?
- Wat was de reden van gevangenschap, de laster of hun
geloof?
- Wie verzocht toen de christenen, de Satan, Gods Zoon
of beide? Om welke reden of gevaar?
- Welke functie speelde "bekering" bij het verraad
en/of de volharding?
- Waaruit bestond toen het "rijk zijn" van de
martelaren?
- Indien de tweede dood de marteldood was, wat is hier
dan de eerste dood?
- Van wie verwachtte bisschop Polycarpus zijn
geestelijke kracht? Was dit tevergeefs?
- Wie was de overwinnaar bij deze vervolgingen, de
Satan of Jezus Christus met zijn getrouwen? Kunt u dit nader toelichten?.
- Kunt u
aangeven welke jaren deze brief van toepassing is?
5 Openb. 2: 12 – 18. De zeven oecumenische Concilies
- Waaruit blijkt in deze brief, dat de
christenvervolgingen hieraan zijn vooraf gegaan?
- Kwam de Satan hierin als een briesende leeuw of als
een engel des lichts?
- Ten gunste van welk volk wilde Bileam Israël
vervloeken? Wat weet u van de afkomst van dit volk?
- Wat zou het gevolg zijn geweest voor de beloofde
Messias, wanneer de belofte aan Abraham op de nakomelingen van Lot zou
zijn overgegaan?
- Is de strik van Bileam dat hij de godheid van Jezus
wilde ontkennen, of iets anders?
- Hoe tonen de bijzonderheden van deze stad, dat de
godheid van Jezus toen in het geding was?
- Maakt het wat uit of Jezus gelijk is aan de Vader of
op Hem lijkt? Voor wie maakte dit alles uit en waarom?
- Hoe heeft de Kerk destijds gereageerd op de poging
van de Satan om Jezus zijn godheid te ontnemen?
- Hoeveel oecumenische synoden zijn er geweest over de
persoon, de godheid en de verhouding tot de mensheid van Jezus? Wat was
het resultaat van deze synoden?
- Door wie
en wanneer zijn de eerste en de laatste synoden in Nicea samengeroepen?
6 Openb. 2:18 –
29. Jezus is Heer van Kerk en Israël
- Wat zijn volgens de bijbel de werken van de vrouw
Izebel en leidde dit tot afval?
- Was zij als vrouw van de koning bevoegd Naboth te
doden? Welke gevolgen had dit voor Achab?
- Wat was het bijzondere van Thyatira, dat in de
middeleeuwen in heel Europa is ingevoerd?
- In welke drie ambten werd de Kerk in de late
middeleeuwen opgedeeld en waardoor?
- Welke mogelijkheid gaf de invoering van het
hiërarchische gildensysteem in de Kerk aan de bisschop van Rome en wat is
de investituurstrijd?
- Door wie en hoe raakt Jezus als Heer der Kerk buiten
het gezichtsveld, door het hiërarchische systeem van de ambten of het
pausdom? Wat is in dit verband hoererij?
- Laat Gods Zoon de vrouw Izebel haar gang gaan? Wat
betekent dit voor de Kerk?
- Is het juiste verband te leggen tussen de pestziekte
van 1346-1349 en deze brief over het doen sterven van hun kinderen? Hoe
hebben hart en nieren hiermee te maken?
- Is de invloed van een uitspraak van een paus
vergelijkbaar met die van een generale synode van protestantse kerken?
- Nu de
vrouw Izebel zich niet zal bekeren blijft dit gevaar de Kerk bedreigen.
Maar is dit gevaar ook van toepassing op de protestantse kerken? Kunt u
dat bewijzen?
7 Openb. 3:1-7. De heilsweg zonder aanzien.
- Kan de hele Kerk dood zijn voor God, terwijl het een
bloeiende gemeenschap lijkt?
- Waardoor werd het verleden van de stad Sardis en de
Kerk toen gekenmerkt?
- Hoe hebben deze kenmerken er toe bij gedragen, dat
de heilsweg werd verduisterd?
- Welke rol hebben de paus en de aflaten daarbij
gespeeld?
- Wat spreekt de mens meer tot de verbeelding, een
groots verleden door geloofswerken of een voortdurende knieval voor Jezus
om genade?
- Noem enkele reformatoren? Hebben dezen iets nieuws
gebracht? Wat dan?
- Komt de geloofsweg van Luther overeen met de éénheid
van zonde en genade, wet en evangelie? Is dit met Calvijn anders?
- Wat waren de reacties van de Kerk op de oproep van
Luther tot reformatie?
- De Here legt bovendien verband tussen de heilsweg en
de tekenen van de eindtijd? Voor wie doet Hij dit?
- Kan voor protestantse christenen het verleden van de
reformatie/afscheiding/doleantie of vrijmaking gevaar opleveren voor de
heilsweg van wet en evangelie? Hoe dan?
8 Openb. 3:7-13.
Jeruzalem als verzoeking
- Wat bedoeld Jezus hier met de sleutelmacht, en welke
stad is daarbij betrokken?
- Geldt zijn sleutelmacht alleen het aardse Jeruzalem,
het hemelse of beide?
- Wat betekent deze sleutelmacht voor de Joden uit de
tijd van Johannes? En wat voor het tegenwoordige Jeruzalem?
- Kunt u vanuit deze brief duidelijk maken dat de Here
het koningsschap over Jeruzalem aan de Joden zal teruggeven?
- Door wie en voor welk doel is de stad Philadelphia
gebouwd? En wat heeft de stad Jeruzalem hiermee te maken?
- Welke zijn de overeenkomsten tussen het oude Griekse
denken en die van het zionisme? Welke zijn gevaarlijk voor de Kerk?
- Voor wie buigen de Joodse leiders van Israël en voor
wie niet? Waarom niet?
- Waarom noemt de Here leiders van de herstelde Staat
Israël en Jeruzalem leugenaars? Wat liegen zij over Jezus?
- Wat verwacht deze brief van christenen en Joden
tijdens de herstelde Staat van Israël?
- Wat zegt
deze brief over de tijd wanneer dit alles zal gebeuren?
9 Openb. 3: 14 – 22. De lauwheid en de eindtijd
- Wat is het bijzondere van de stad Laodicea? Was dit
toen gebruikelijk?
- Is er verschil in de plaats van de vrouw in het
maatschappelijke verkeer en de kerkelijke ambten? Wat zegt de bijbel
hierover bij monde van Paulus en Petrus?
- Is met het toelaten van de vrouw in de kerkelijke
ambten de eis van onderdanigheid vervallen en onmogelijk? Waardoor dan?
- Heeft de vrouw in het ambt gevolgen voor de functie
van de wet in de prediking?
- Wat is heet en koud zijn in verband met het kruis en
de opstanding van Christus?
- Is de toestand in de gemeente van Laodicea
toepasbaar op tegenwoordige kerken?
- Zal de Here in de eindtijd de lauwen aan hun lot
overlaten? Wat doet Hij dan?
- Kunt u uitleggen hoe de zevende gemeente van
Laodicea met de boekrol van de zeven zegels is verbonden?
- Heeft het toelaten van de vrouw tot de kerkelijke
ambten invloed op het preken over de boekrol met de zeven zegels? Hoe dan?
- Is de emancipatie van de vrouw in de kerken een
teken van lauwheid en de komst van de boekrol?
10 Openb. 3: 19 – 4 : 11. Gods wil en macht ; Kerk en Israël.
- Welke voorwaarden uit de brief aan de engel van
Laodicea worden in dit gezicht toegepast?
- Door wie en hoe worden de voorwaarden uit de bief
aan Laodicea toegepast en met dit gezicht verbonden?
- Hoe is dit gezicht verbonden met de brief aan
Laodicea en wat zegt deze verbinding over de oorzaak van de komende
plagen?
- Is het uitgaan van bliksem en donderslagen uit de
hemelse troon een oordeel voor de wereld, tuchtiging van de Kerk of beide?
Hoe dan?
- Wie vertegenwoordigen de vier en twintig oudsten?
Wat leert hun kleding?
- Wat vertegenwoordigen de vier dieren, het goede, het
kwaad of beide?
- Is wat na dezen moet geschieden geheel voor en door
de Kerk van de eindtijd? Waarom?
- Wat vinden de vier en twintig oudsten dan van Gods
tuchtigingen van de Kerk?
- Waarom roepen de vier dieren telkens “heilig”? En
waarop duidt hun onrust?
- Heeft de tegenwoordige nood van de Kerk en Israël
mogelijk op dit gezicht betrekking? Waaruit blijkt dat?
11 Openb. 5: 1 – 14. Waarom Jezus op zich liet wachten
- Waarom weende Johannes langdurig, na de presentatie
van de boekrol?
- Kunt u uitleggen waarom er eerst niemand
gelijkwaardig was om de boekrol te openen en later wel? Wat is er
veranderd?
- Is Jezus door zijn kruisdood van gelijke waarde als
de boekrol, of is er meer nodig?
- Wat zegt het nieuwe gezang hierover? Denken de
engelen, de heiligen en de andere schepselen precies eender?
- Is als een priester gewijd aan Jezus meer dan
geloven in Hem? Wat is het meerdere?
- Voor wie is de inhoud van de boekrol bestemd, de
Kerk, de wereld of beide? Waarom?.
- Welk belangrijk aspect ontbreekt er dan aan de
prediking? Is dit al het geval?
- Is de functie van de boekrol om de mens zijn
dodelijke schuld indachtig te maken, hem tot bekering en navolging te
brengen of beide?
- In welke tijd heeft Gods Zoon de boekrol nodig voor
het maken van priesters? Is die tijd volgens dit gezicht aan de prediking
te herkennen? Hoe dan?
- Is de boekrol in handen van het Lam Gods, de Leeuw
van Juda in de eindtijd bemoedigend? Waarom wel/niet?
12 Openb. 6: 1 – 5. Het rossige paard en het evangelie
- Op grond waarvan is het witte paard en de ruiter met
de boog teken van de kruisverdiensten van Christus, belofte en eis?
- Is de boog hier een strijdwapen, teken van Gods
verbond of beide? Waarom?
- Heeft de overwinning van de ruiter op het witte
paard betrekking op de Kerk, Israël of beide? Hoe dan?
- Waaruit blijkt dat de andere paarden ondergeschikt
zijn aan de ruiter op het witte paard? Is dit ook te horen?
- Kan de ruiter met de boog de wetteloze mens van de
eindtijd tot bekering brengen zonder de andere paarden? Waarom niet?
- Waarop duidt de rossige kleur van het tweede paard?
Komt het wegnemen van de vrede door de godsdienst, de weg des heils of
beide?
- Wanneer het bij beide paarden om de heilsweg van wet
en evangelie gaat, wat zegt de verbreking van deze zegels dan van de
prediking in de eindtijd?
- Zijn deze paarden volgens u tegenwoordig al bezig in
onze wereld? Wat betekent dit voor de Kerk en Israël? En voor u?
- Hebben deze paarden behalve met de Kerk ook met
Israël te maken? Hoe dan?
- Gaat het bij de strijd in het tegenwoordige Israël
om land of om de godsdienst?
13 Openb. 6: 1,2 en 5,6. Het juk en
de man op het zwarte paard
- Mogen of moeten christenen nagaan en weten waaruit
de ellende van de mens bestaat?
- Kan men de ellende van de mens zonder “Gods wet”
ontdekken en onderscheiden?
- Welke zijn de gevolgen voor de lonen, indien de
tarwe en gerst, die tot het noodzakelijke bestaan behoren, twintigmaal
duurder worden dan normaal?
- Behoren olie en wijn tot de noodzakelijke
bestaansvoorwaarden of tot de aangenaamste dingen van het leven? Wat zegt
de bijbel hierover?
- Wat is de functie van een juk en welke twee
grootheden worden hier door een juk verbonden? Welke invloed heeft het juk
op de prijs van beide bij veranderingen?
- Hoe zal het juk het gebruik van de olie en wijn voor
iedereen toegankelijk maken?
- Zijn de dure tegenwoordige noodzakelijke
bestaansvoorwaarden als gevolg van het sociale stelsel toe te passen op
deze profetie over de dure tarwe en gerst? Hoe dan?
- Wat betekent de zwarte kleur van het zwarte paard
hier? Is het juist dit zwarte paard met zijn berijder toe te passen op de
ziekte Aids? Is dit tot heil, ten dode of beide?
- Wat betekent de opkomst van het zwarte paard
tegelijk met het witte voor de wet?
- Hoe en waarmee kan dit paard en zijn ruiter het
witte paard en zijn berijder dienen?
14 Openb. 6: 1,2 en 7,8. Het vale paard, dood en dodenrijk
- Wat wordt met het vierde paard bedoeld en wie met
zijn berijders?
- Zit de angel van de verleidende macht bij dit paard,
in de macht van de dood, de vijandschap of beide?
- Is de hier genoemde vijandschap dezelfde waarover
God sprak in het paradijs, en die Jezus aan het kruis bracht?
- Is het mogelijk een aanval van dit paard te
weerstaan, zonder Jezus en die gekruisigd er bij te betrekken?
- Is het juist abortus Provocatus en het bewust
besmetten van de ander met het H.I.V. virus bij het vierde paard te
betrekken? Is dit confronterend, bemoedigend of beide?
- Waaruit bestaan de “sporen”, die het vierde paard
van de wederkomst nalaat?
- Zal de Here dit paard gebruiken tot waakzaamheid,
tot scheiding der geesten of beide?
- Is iedereen anti Christus, die door dit paard zijn
eigen wreker wordt? Motiveer uw antwoord?
- Is de vijandschap door het vale paard en zijn
ruiters dezelfde als de verdrukking waardoor God de dagen zal inkorten?
Wat is hierbij zo gevaarlijk voor christenen?
- Zijn er al sporen” aan te wijzen van het vale paard?
En hoe is dit paard dienstbaar aan het witte paard met de boog?
15 Openb. 6: 9 – 12. Het
tijdstip van het zesde zegel
- Wat wordt hier bedoeld met Gods wraak en voor wie is
deze bestemd?
- Waaruit blijkt dat de vier voorafgaande zegels niet
Gods wraak is?
- Is de komst van Christus wraak afhankelijk van de
vragende martelaren, of van bepaalde predikers? Of beide?
- Tot hoelang wordt het zesde zegel van Gods wraak
uitgesteld? Wat blijkt daaruit?
- Indien Gods wraak komt, totdat de laatste prediker
over Gods heilige toorn gedood wordt, wie is dan verantwoordelijk, elke
predikant, Christus, of beide?
- Hebben de vier zegels met paarden invloed op
predikers bij hun tekstkeus?
- Wat invloed heeft het uitgestelde zegel op het
zevende? Welke komt eerst?
- Heeft uitstel van het zesde zegel de bedoeling om
Gods genade te tonen, de verantwoordelijkheid van de gelovige bij het
getuigen, of beide?
- Wat is de troost en welke de waarschuwing van dit
zegel voor de Kerk?
16 Openb. 6: 12 – 7: 4.
Uitstel van het zesde zegel
- Wat gebeurt er bij het zesde zegel? Waarvan is de
komst afhankelijk?
- Zijn de predikers, die gedood worden om hun preken,
extremisten? Waarom niet/wel?
- Heeft hun dood of monddood maken gevolgen voor de
prediking bij anderen? Welke?
- Is de bedoelde éénzijdige prediking tegenwoordig al
waarneembaar?
- Wie zijn de beangste mensen, christenen, ongelovigen
of beide?
- Waarom hoort men hier niemand de naam des Heren
aanroepen, zoals op Pinksteren is voorzegd? Waar zijn de gelovigen dan
gebleven?
- Komt de “opname” hier overeen met de woorden van
Jezus over de eindtijd?
- Waardoor wordt in tegenstelling tot de andere zegels
het zesde wereldwijd bekend? Wat zegt dit van de andere zegels?
- Is de “opname” bemoedigend voor gelovigen? En spelen
de bazuinen van het zevende zegel een rol bij de opname? Welke?
- Is kennis van de andere zegels en bazuinen
noodzakelijk voor christenen die behouden worden? Waarom?
17 Openb. 7: 1 – 10. Orkanen door engelen of broeikaseffect.
- Bij welk zegel zullen de vier engelen die weer en
wind beheersen, worden ingezet tegen de aarde, de zee en de bomen?
- Hoe kunnen we zeker zijn van Gods betrokkenheid bij
de verwoestende winden van dit zegel?
- Gaat het met de 144.000 om het getal, de
verzegeling, of beide?
- Wat zeggen de namen en plaats van de verzegelden van
Gods bedoeling met het zevende zegel?
- Voor wie is de verzegeling bestemd, voor de Joden,
christenen of beide? Waaruit blijkt dat?
- Zijn de vier engelen bij elk van de zeven bazuinen
van het zevende zegel betrokken?
- Kan de tegenwoordige mens zonder kennis en geloof in
deze profetie, Gods onderwijzende hand zien in verwoestingen door weer en
wind?
- Is er al iets van het zevende zegel te merken? Welke
boodschap bevat dit zegel?
- Niet alle stammen worden genoemd. Welke ontbreekt en
waarom?
- Heeft het ontbreken van de stam Dan Israël en de
Kerk iets te zeggen? Wat dan?
- Kan men zeker weten of de temperatuursstijging komt
door broeikaseffect, of door Gods hand? Hoe dan?
18 Openb. 7: 9 – 17. De grote verdrukking en Christus
- Waarom is en wordt er veel over de ontelbare schare
gepreekt. Is dit terecht? Waarom niet/wel?
- Wat is volgens het antwoord van de oudste de
achtergrond van deze schare?
- Wat is de grote verdrukking in dit verband? Is deze
letterlijk, geestelijk of beide?
- Waarin vond en vindt de ontelbare schare troost en
bemoediging? Waaruit blijkt dit?
- Welke uitwerking hebben de bazuinen van het zevende
zegel in de eindtijd op de uitverkorenen? Is dit vandaag in de kerken
anders? Is dit terecht?
- Is er in de kerken tegenwoordig belangstelling voor
de toenemende orkanen, regen en droogte in de wereld? Kunt u dit
verklaren?
- Hoe denkt deze grote schare over het zevende zegel?
Waaruit blijkt dat?
- Geeft het antwoord van de oudste aanleiding anders
met weer en winden om te gaan? Hoe?
- Worden de genoemde tranen gevloeid over het leed van
anderen, over de eigen zonde en schuld of beide?
- Bestaat het evangelie uit zonde en genade of belofte
en blijheid? Wat zegt de bijbel?
19 Openb. 8: 1 – 13. Altaarvuur, bazuinen en de winden
- Wat betekent een half uur stilte in de hemel en
waarvoor dient dit?
- Wie komen door de bazuinen in actie en is dit voor
of na het zesde zegel?
- Indien reukwerk de gebeden toegankelijk voor God
maken, waarom is hier dan zoveel reukwerk nodig? Wat is er dan mis met het
geloof van de heiligen?
- Wat betekent het dat een engel na de gebeden
altaarvuur op de aarde werpt? En wat wil het zeggen dat hij dit doet met
een gouden wierookvat?
- Wat gebeurt er bij het blazen van de eerste bazuin?
Wie is de auteur van de brandende aarde, God, de mens of beide? Wat
betekent vermengd met bloed in dit verband?
- Waarin verschilt de tweede bazuin met de eerste? Wat
weten we van de voorwaarden, waardoor orkanen kunnen ontstaan? Welke rol
speelt de wind hierbij?
- Zijn er al sporen zichtbaar van de eerste drie
bazuinen? Waar, sinds wanneer en hoe?
- Waarin verschilt de vierde bazuin met de eerste?
Zijn daar al sporen van te zien?
- Wie zijn de zeven engelen? En wat willen ze met hun
bazuinen bereiken?
- Hebben wij tegenwoordig het licht van de bazuinen
als teken van Gods toorn nodig? Waarom wel/niet? Wat zegt dit over de tijd
waarin wij leven?
20 Openb. 9: 1 – 12. Het eerste wee
en Israël
- Wie wordt bedoeld met de engel (ster), die uit de
hemel is gevallen? Wat doet deze?
- Wat is hier het zegel van God? Kent u een volk dat
het zegel van God niet op het voorhoofd heeft en toch Gods oogappel is?
- Waarom kan men het eerste wee niet tussen Pinksteren
en 1967 op Israël toepassen? Wat betekent het herstel van de staat Israël
in 1967 voor dit wee?
- Kan men zeggen dat de mensen in Israël bij de
aanvallen met Scudraketten in de Golfoorlog de dood zochten? Hoe deden ze
dat en waarom?
- Zijn er voldoende redenen de vijfde bazuin met de
sprinkhanen toe te passen op de aanvallen met Scuds op Israël in de eerste
Golfoorlog? Motiveer uw antwoord.
- Is de enorme verduistering en angst door de Scuds het werk van de
Satan, van Gods Zoon of beide? Verklaar uw antwoord?
- Kunt u verklaren waarom de 39 Scuds geen
slachtoffers onder de Joden gaf, terwijl zij in met plastic afgeplakte
huizen verbleven? Wat betekent die bewaring voor hen?
- Hoelang heeft hun angst geduurd en komt die overeen
met dit Schriftwoord?
- Bevestigt hun wonderlijke bewaring dat de vijfde
bazuin meer is dan verduistering en angst? Hoe is dit tegelijk een ernstige waarschuwing van
Gods Zoon? Met welk doel?
- Heeft dit werk van de Satan alleen betekenis voor Israël of
ook voor de Kerk? Welke dan?
21 Openb. 9: 12 – 20. Als de sterren vallen
- Wie wordt door de zesde bazuin tot actie geroepen en
hoe reageert deze?
- Welke is de functie en betekenis van de horens van
het altaar voor de heilsweg?
- Indien de horens van het altaar, dat dient als
bemiddelingswerktuig tot het leven in God, zich keert tegen het leven, dan
kan dat maar één reden hebben. Welke?
- Als engelen gebonden zijn wegens het schenden van de
tempel, waarom zitten er dan vier engelen vast?
- De reden van het losmaken van de vier engelen is
omgekeerd dezelfde als die van hun vastbinding. De vraag is waarom ze zijn
gebonden bij de rivier de Eufraat?
- Zegt de rivier de Eufraat in dit verband welke
volken de tempel hebben geschonden?
- Is er een duidelijke overeenkomst tussen de drie
tekenen van de rossige, blauwe en zwavelkleurige harnassen en de drieërlei
uitwerking van kernwapens? Wat wil dit zeggen over de dood van een derde
van de mensheid?
- Wat betekent hier dat de paarden met hun staarten
schade toe brengen?
- Kunt u verklaren waarom niemand zich zal bekeren,
ondanks bekendheid door dit gezicht van de plaats, volken en wapens?
- Wat is de relatie van deze catastrofe met Gods
gerechtigheid en goedertierenheid in het leven en sterven van Gods Zoon?
- Staat het enorme aantal doden in verhouding tot de
kruisdood van het Lam Gods? Motiveer uw antwoord.
- Betekent de reactie van geen bekering, dat de tijd
dan rijp is voor het oordeel? Licht dit toe.
- Kan de zesde bazuin een laatste roepstem worden
genoemd, als deze dezelfde is als het “uitgestelde” zesde zegel?
22 Openb. 10: 1 – 11. De bazuinen
zijn de laatste plagen
- Welke bazuin is aan de beurt en waarin komt de
sterke engel overeen met de zesde bazuin?
- Waarop duidt het boekje in zijn hand en wat betekent
dat het “geopend” is?
- Waarom plaatst de engel voeten als zuilen van vuur
op de zee en de aarde? Is dit hetzelfde vuur waardoor een derde van de
mensen zullen worden gedood?
- Wie zijn de zeven donderslagen en welke betekenis
hebben hun beamen op het luide roepen van de sterke engel?
- Waarom is ook nog nodig te zweren dat het zesde
bazuin de wraak des Heren is? En wat zegt dit over de laatste bazuin?
- Smaakte het boekje bitter door de letterlijke of de
geestelijke zin van de boekrol?
- Waarom moest Johannes opnieuw profeteren en waarin
verschilt dit met de voorafgaande profetieën?
- Heeft het opnieuw profeteren alleen gevolgen voor
het verstaan van de rest of voor het hele boek?
- Kan men zonder “betrokkenheid” het verband vinden
tussen de zesde bazuin en het getuigenis van Jezus Christus? Waarom niet?
- Is het bevel aan Johannes om opnieuw te profeteren
een bewijs dat dit boekje bestemd is voor Israël en de Kerk? Kunt u dat
uitleggen?
- Is de reden, waarom Johannes opnieuw moet
profeteren, tegelijk de grondslag van de éénheid van de Openbaring van
Johannes? Hoe dan?
- Is kennisneming van de rest van dit boek nog nodig
als er als “betrokkene” en met breder gezichtsveld over dezelfde boekrol
wordt gesproken? Waarvoor dan?
23 Openb. 10:11 – 11:15. Het
tweede wee en de Antichrist.
- Wat moet Johannes meten, het uiterlijke of het
innerlijke van degene die offert? Hebben christenen met dit meten te
maken? Hoe dan?
- Waarvan moest een offeraar zich bewust zijn? Welke
rol speelt de wet en het offer daarbij?
- Als het om het innerlijke bewustzijn gaat, waarom is
er dan naast de wet ook nog het offer als tweede getuige nodig?
- Voor wie en waardoor werden de twee getuigen tot een
probleem, toen Jezus was gekruisigd en opgestaan? Voor wie kwam er toen
een oplossing en voor wie niet?
- Waarom mocht Johannes de Voorhof niet meten en
waarom worden de “onbekeerde” Joden hier “heidenen” genoemd?
- Wie zullen in de eindtijd de heilige stad
“vertreden”, de bekeerde Joden, de onbekeerde Joden of beide? Waaruit
blijkt dit en wanneer zal dit plaatsvinden?
- Wat leert in dit verband de engel Gabriël in Daniël
9 en wat is vertreden?
- Mag men verhoring bij de westelijke (klaag)muur van
de tempel verwachten, terwijl Jezus buiten de stadsmuren is gekruisigd?
- Hoelang zijn de twee getuigen met een zak bekleed en
wat betekent dit?
- Hoe verliezen de twee getuigen hun macht, door het
verbreken van hun éénheid, het veruitwendigen van de heilsweg door geen
wet en offer maar alleen vergeving te leren, of beide?
- Waarom zullen de tegenstanders van de twee getuigen
zich verheugen, wanneer de getuigen een lijk zijn?
- Is er verschil tussen wetteloosheid of vermeent heil
zonder berouw en bekering? Waarom zijn beide tegen (anti) Christus?
- Is het tweede wee al gaande in de kerken? Waarom
wordt dit de antichrist genoemd?
- Waardoor wordt hier het aanzien van de twee getuigen
hersteld? Wanneer?
- Bevat deze onthulling troost voor gelovigen? Welke
gelovigen zijn dit dan?
24 Openb. 11: 13 – 19. Het oordeel en de wet
- Aanbidden de oudsten de Here omdat Hij dan Koning is
over de wereld, of om gedane werken? Welke zijn die werken en wat is Gods
aandeel?
- Wat zegt de hemel hier met het tonen van de ark? Wat
is de functie van de wet in de heilsweg en bij het oordeel?
- Maakt het wat uit voor het heil kennis van de wet te
nemen of de wet te doen? Waarom wel/niet?
- Wie zijn de mensen die de naam van God vrezen?
Worden dezen behouden? Waarom wel/niet? Waarom riepen zij de naam des
Heren niet aan?
- Is de zevende bazuin hier gericht of een genadige
getuige? En de andere zegels en bazuinen dan?
- Waarin verschilt de zevende bazuin van het zevende
zegel met de anderen?
- Worden de volken toornig door de bazuinen, de wet of
beide? Waardoor?
- Is deze toorn binnen of buiten de Kerk? Hoe is dit
gevaarlijk voor de gelovigen?
- Begint de benoemde toorn tegenwoordig al gestalte te
krijgen? Hoe dan?
- Biedt de plaats van de wet in de heilsweg en bij het
oordeel troost of is het een waarschuwing? Kunt u dit toelichten?
25 Openb. 12: 1 – 13. Satan strijdt tegen Jezus
- Wie zijn de koppen met kronen aan de draak? Zijn die
ontstaan door de Satan, door de betreffende koningen, of beide?
- Wat zegt het over Gods heil, nu de pogingen van de
Satan om de geboorte van het Kind Jezus te voorkomen, zijn mislukt?
- Zegt dit ook iets over de macht van de Satan, die
van machthebbers, of beide?
- Kunt u de zeven koppen met kronen in de Bijbel
aanwijzen? Komt Satan daarbij ter sprake?
- Waarmee wist de Satan deze koningen voor zijn zaak
te winnen, door de wereldse begeerten, of door de vloek van de aarde, of
beide?
- Heeft de Satan de strijd tegen Jezus geboorte
verloren door Gods ingrijpen, door de komst en werking van het heil bij
mensen, of door beide?
- Welke rol en functie speelde het heil bij de zeven
verloren pogingen van de Satan?
- Waarom wordt het wee u over de aarde en de zee
uitgesproken? Is dit omdat de Satan de geestelijke zin van de aarde en de
zee dan zal benutten? Of is het anders?
- Waren de mensen die in geloof streden tegen de zeven
extremen of gewone mensen?
- Zijn deze geloofshelden als voorbeeld voor de
eindstrijd tegen de Satan, of het heil?
26 Openb. 12: 6 – 13: 3. Satan bij de zee, de begeerten
- Wanneer is de draak op de aarde geworpen en
waardoor?
- Gaat het hier bij de dreiging door de draak en de
woestijn als uitweg om materiele of geestelijke wapens? Welke wapens kreeg
Israël bij de Sinaï en de vurige slangen?
- Nu het hier om geestelijke wapens gaat, moet men ook
“woestijn” evenals “zee” in geestelijke zin verstaan. Wat betekenen deze
dan?
- Daar een Arend niet één vleugel kan missen, wat zegt
dit beeld dan over de éénheid van wet en evangelie?
- Hoe kan de “vervloekte aarde” een middel of rem zijn
tegen de begeerten (zeewater)?
- Op wie werd de Satan toornig en welke rol speelt de
zee in geestelijke zin hierbij?
- Wat kan men leren van Satans nieuwe standplaats bij
de wereldse begeerten?
- Hoe heeft zijn standplaats te maken met wet en
bekering? Waarom is dit belangrijk?
- Wanneer hebben Romeinse keizers de Kerk bedreigd?
Hoe wijst dit op het hier genoemde beest met de tien horens met kronen?
- Wie zijn dan de zeven koppen van hetzelfde beest,
waarmee de Satan de Kerk na Pinksteren heeft bestreden? Waardoor werd dit
beest toen dodelijk verwond?
- Hebben christenen tegenwoordig nog rekening te
houden met de vaste plaats van de Satan bij de zee, de begeerten? Hoe dan?
27 Openb. 13: 1 – 11. Zonder wet herstelt het beest
- Door wie wordt het beest uit de “zee” toegerust en
tegen wie is dit?
- Daar dit een geestelijke strijd is, wat is dan de
geestelijke zin van “de zee” hier?
- Kent de Kerk na Pinksteren vervolgingen door tien
andere machthebbers, dan de tien keizers van het oude Romeinse rijk? Waar
zal het beest dan herstellen?
- Zal de Satan na zeven mislukte pogingen opnieuw
proberen de Kerk de godheid van Christus te laten loochenen? Kunt u
uitleggen hoe het beest dan zal genezen?
- Daar de Kerk door het beest met de horens en koppen
in het Romeinse wereldrijk is aangevallen in een geestelijke strijd, kan
er dan sprake zijn van herstel buiten Europa?
- Betekent herstel van het beest ook herstel van het
Romeinse rijk in Europa?
- De Satan zal het beest in de eindtijd door lastering
van God, zijn Naam en zijn tent doen herstellen. Wat wordt hiermee
bedoeld?
- Wat is de functie van de wet in de heilsweg? Hoe zal
de Satan die functie door het beest weten te veranderen en uit te
schakelen?
- Wie zal bedoeld beest een mond geven, de Kerk of de
wereld? Hoe gebeurt dit?
- Wat betekent dit voor de eenheid van wet en
evangelie? Wat voor de prediking?
- Hoe leert het getuigenis van Jezus dat de eigen
ambities, eer en roem altijd ondergeschikt moeten zijn aan Gods eer? Kunt
u dit toelichten?
- Wat is in dit verband de volharding der heiligen? En
wie zijn dezen?
28 Openb. 13: 11 – 18. 666, het getal van de Antichrist?
- Wat is in dit verband de geestelijke betekenis van
de aarde?
- Is er verband tussen de vloek van de vervloekte
aarde en het tweede beest uit de aarde? Welke is dat?
- Hoe is het beest dat gelijkt op het Lam te
onderscheiden van Jezus Christus?
- Wat wordt bedoeld met het beest uit de aarde dat
sprak als de draak? Wat is dit?
- Waarin verschilt het tweede beest uit de aarde met
het eerste uit de zee?
- In welk werelddeel zal het tweede beest opkomen?
Kunt u dat motiveren?
- Wanneer en door welk volk is het tweede beest in
Europa geïntroduceerd?
- Wat is het beeld van het beest en waardoor kan het
spreken?
- Wat wil de Satan met het tweede beest bereiken? Zijn
daarvan al sporen?
- Waaraan is het merkteken van het beest te herkennen
en wie zullen het dragen?
- Heeft kopen en verkopen altijd met het merkteken van
het beest te maken? Wanneer wel/niet?
- Kunt u het getal 666 nu ook berekenen en toepassen?
Welk merkteken draagt u?
NAAR BOVEN
|
|
|
|